spinster . writing . web-specific art. het world wide web als artistiek medium |
||
Inleiding Hoofdstuk 1 A. Internet B. World Wide Web
Hoofdstuk 2 A. Mediatheorie B. Postmodernisme C. Digitale esthetica Hoofdstuk 3 A. Virtuele galerijen B. "Real life" instituten C. Autonome initiatieven D. Wedstrijden E. Net.art F. Conclusie Hoofdstuk 4 A. Medium en inhoud B. Thematiek C. Conclusie Besluit Bibliografie A. Gedrukte bronnen B. Online bronnen |
Inleiding Status quaestionis In deze verhandeling zal ik trachten een zo veelzijdig en genuanceerd mogelijk beeld te schetsen van de webkunstproduktie in 1996 en de eerste helft van 1997. Deze vraagstelling lijkt op het eerste gezicht nogal vrijblijvend; daarom wil ik de problematiek in verschillende deelaspecten opsplitsen. In eerste instantie wil ik een overzicht aanreiken van relevante webprojecten, als een soort momentopname van een sterk vergankelijke vorm van kunst. Bij dit overzicht wil ik me beperken tot artistiek werk dat enkel het World Wide Web (en dan vooral HTML) als medium gebruikt; kunst via e-mail, MUDs en MOOs laat ik buiten beschouwing, omdat vooral deze laatste aanleiding geven tot een ander soort esthetische problemen (virtuele gemeenschappen, de identiteit van het individu...) die mijns inziens zo complex zijn dat ze apart behandeld dienen te worden. De lezer zal merken dat ik hier en daar kleine uitzonderingen maak op deze regel; ik ben hiertoe genoodzaakt omdat een aantal interessante webprojecten gekoppeld zijn aan andere Internet-toepassingen. Voorbeelden hiervan zijn Waxweb (http://bug.village.virginia.edu/, zie hoofdstuk 3, C.3) dat met behulp van een MOO tot stand komt, en de webprojecten op http://www.irational.org/ (hoofdstuk 3, E.4) die ook van e-mail en andere communicatiesystemen gebruik maken. Bovengenoemd overzicht vormt de kern van deze verhandeling, de basis waarnaar teruggekoppeld zal worden vanuit de andere hoofdstukken. In eerste instantie stel ik de vraag naar het medium zelf: het Internet en het World Wide Web, en mediatheorie als reflectie over de impact van media op de maatschappij. Verder ga ik op zoek naar de culturele "wortels" van webkunst - filosofische en esthetische concepten waarbinnen deze kunst te situeren valt. Dit alles leidt tot een onderzoek naar de manier waarop webkunst met het medium omgaat en hoe dit de thematiek beïnvloedt. Het onderwerp wordt grotendeels vanuit de mediatheorie besproken; dit leek me een logische keuze, aangezien deze verhandeling één enkel artistiek medium behandelt. De laatste jaren is de (vage) term "mediakunst" sterk in opmars; kunst wordt steeds vaker uit een media-invalshoek benaderd. Heel wat webkunst, zo bleek uit het onderzoek, levert trouwens commentaar op het Web en het Net. Hoe ver gaat de invloed van het medium? |
|
Copyright © 1997
|