spinster . writing . web-specific art. het world wide web als artistiek medium |
||
Inleiding Hoofdstuk 1 A. Internet B. World Wide Web
Hoofdstuk 2 A. Mediatheorie B. Postmodernisme C. Digitale esthetica Hoofdstuk 3 A. Virtuele galerijen B. "Real life" instituten C. Autonome initiatieven D. Wedstrijden E. Net.art F. Conclusie Hoofdstuk 4 A. Medium en inhoud B. Thematiek C. Conclusie Besluit Bibliografie A. Gedrukte bronnen B. Online bronnen |
Hoofdstuk 3 E. Net.art 1. Nettime De Nettime-mailinglist(231) ontstond in 1995 op de Biënnale van Venetië uit een kleine groep theoretici en kunstenaars rond Geert Lovink (Amsterdam) en Pit Schultz (Berlijn); een aantal artiesten uit Moskou en Oost-Europa werden in de discussies betrokken, mede als gevolg van speciale initiatieven vanuit het Rotterdamse V2, Instituut voor Instabiele Media, om de Internet- en kunstscène in Oost-Europa te ondersteunen(232). Ljubljana werd met ljudmila (Ljubljana Digital Media Lab)(233) de derde stad waarrond de Nettime-gemeenschap zich ontwikkelde. Nettime profileert zich als een gesloten en gemodereerde mailing list over netkritiek. De introductietekst luidt als volgt:
Sinds het begin van 1996 heeft Nettime een viertal gedrukte readers (ZKP-readers: "Zentral Kommittee Proceedings", een ironische verwijzing naar het communistische jargon) uitgebracht met een verzameling van de belangrijkste teksten(235). Daarnaast worden regelmatig meetings georganiseerd. Nettime is een "no-budget"-project: niemand van de auteurs wordt betaald, ook de moderatoren niet, en de lezers (tegelijkertijd auteurs) krijgen de teksten gratis toegezonden - op die manier is de lijst een kleinschalig initiatief dat het utopische potentieel van het Internet realiseert, door een "gift economy" in de praktijk te brengen en een gemeenschap op te bouwen over lands- en cultuurgrenzen heen.(236) De Nettime-gemeenschap tracht een geldig alternatief te formuleren voor de liberale, uit Silicon Valley in Californië afkomstige consumptie-ideologie die onder meer door het gezaghebbend Internet-tijdschrift Wired(237) gepropageerd wordt(238). Nettime hanteert hierbij een strategie van hoogstaande discussie gecombineerd met artistieke projecten met een activistisch trekje. Pit Schultz, kunstenaar en moderator van de Engelstalige Nettime-lijst:
Een goed voorbeeld van een initiatief dat mee in de schoot van Nettime ontwikkeld werd en er duidelijk de ideologie van meedraagt, is het name.space-project van Paul Garrin(240), een vorm van kritische subversiviteit die dicht bij het artistieke aanleunt. Vóór het ontwikkelen van name.space was de naamgeving van Internetservers (Domain Name System of DNS) een gecentraliseerde instelling die berustte bij Network Solutions Inc., een dochteronderneming van SAIC (Science Applications International Corp.), waarvan het kader bestaat uit voormalige US-militairen die hun vroegere vaardigheden in de praktijk omzetten met de bedoeling winst te maken; Network Solutions bezat het DNS-monopolie en rekende 100$ aan voor naamregistraties. Paul Garrin bestudeerde de logistiek van DNS en kwam tot de conclusie dat de limieten eraan artificieel in stand gehouden werden om het aanbod te beperken en controle te vergemakkelijken. Hij ontwikkelde zijn eigen name.space-systeem, een intranet binnen het Internet dat een alternatief systeem van naamgeving biedt:
Over de artistieke component van het project zegt Paul Garrin:
|
|
Copyright © 1997
|