spinster . writing . web-specific art. het world wide web als artistiek medium |
||
Inleiding Hoofdstuk 1 A. Internet B. World Wide Web
Hoofdstuk 2 A. Mediatheorie B. Postmodernisme C. Digitale esthetica Hoofdstuk 3 A. Virtuele galerijen B. "Real life" instituten C. Autonome initiatieven D. Wedstrijden E. Net.art F. Conclusie Hoofdstuk 4 A. Medium en inhoud B. Thematiek C. Conclusie Besluit Bibliografie A. Gedrukte bronnen B. Online bronnen |
Hoofdstuk 3 A. Virtuele galerijen 4. The Thing The Thing, een groep websites over Netcultuur en kunst, is gegroeid uit een BBS en bestaat uit een internationaal netwerk(131) van servers in New York, Wenen, Zwitserland, Berlijn, Nederland, en een site gericht op de Spaanssprekende Internetgemeenschap. Elke afdeling van the Thing legt eigen accenten en biedt andere informatie aan - kunstprojecten, recensies, essays, interviews die verband houden met de Net- en kunstscene in de eigen omgeving. De afzonderlijke Thing-sites zijn kwalitatief hoogstaande verzamelingen van informatie rond netcultuur. The Dutch Thing(132) is tot stand gekomen in samenwerking met Desk.nl(133), een provider die plaats biedt aan kunstenaars en culturele sites. De lijst met individuen die artistiek bezig zijn bij www.thing.Desk.nl is lang, en hun werk varieert van virtuele galerijen met analoog werk tot experimenten op het Net. The Dutch Thing wil vooral kunstenaars uit de eigen omgeving schijfruimte bieden, en functioneert daarnaast ook als plaatselijke promotor van artiesten die elders op het Web actief zijn, bijvoorbeeld Heath Bunting, Alexei Shulgin(134) en Akke Wagenaar(135). Het schrijverscollectief Bilwet/Adilkno(136), bestaande uit onder meer Geert Lovink, Arjen Mulder, Lex Wouterloot, Patrice Riemens en Pit Schultz (de list-owner en moderator van de Engelstalige Nettime-mailinglist, zie verder) kreeg schijfruimte bij The Dutch Thing. Ook de Nederlandstalige Nettime-mailing list, gemodereerd door Geert Lovink, vond zijn thuisbasis bij desk.nl(137). De aanwezigheid van dergelijke initiatieven bevordert de wisselwerking tussen netkritiek en kunstproduktie, een fenomeen dat ook voor de net.art-beweging (zie verder) van belang zal blijken. |
|
Copyright © 1997
|