spinster . writing . web-specific art. het world wide web als artistiek medium |
||
Inleiding Hoofdstuk 1 A. Internet B. World Wide Web
Hoofdstuk 2 A. Mediatheorie B. Postmodernisme C. Digitale esthetica Hoofdstuk 3 A. Virtuele galerijen B. "Real life" instituten C. Autonome initiatieven D. Wedstrijden E. Net.art F. Conclusie Hoofdstuk 4 A. Medium en inhoud B. Thematiek C. Conclusie Besluit Bibliografie A. Gedrukte bronnen B. Online bronnen |
Hoofdstuk 3 A. Virtuele galerijen 3. Flyvision Flyvision(126) is een Newyorkse virtuele galerij die, zoals äda 'web, schijfruimte biedt aan kunstenaars die het Web als artistiek medium willen exploreren. Het onderdeel Palimpsest(127) bevat een twintigtal projecten van uiteenlopende aard; op de indexpagina worden ze - op een nogal simplistische manier - in een diagram gerangschikt van 'rather virtual' tot 'rather physical' enerzijds, en op een schaal van interactiviteit anderzijds. De sites zelf zijn het werk van illustere onbekenden en getuigen van duidelijk minder kwaliteit dan de bijdragen bij äda 'web. Een aantal ervan genieten toch enige bekendheid, zoals bijvoorbeeld Ghost Watcher(128), een project dat in 1996 bij de laureaten van het Digital Salon (zie verder) opgenomen is. Kunstenares June Houston heeft in haar huis een aantal camera's geïnstalleerd waarvan de beelden via webcasting voortdurend op haar site getoond worden; ze vraagt de bezoekers om verdachte verschijnselen te rapporteren. De Barbarella-site groepeert een aantal collaboratieve kunstwerken - de bezoeker kan bijvoorbeeld een Bumper Sticker Poem schrijven, of een aantal afbeeldingen downloaden, ze wijzigen en dan op zijn eigen site publiceren. Afgezien van het sterk collaboratieve karakter zitten de kunstprojecten bij Flyvision nog sterk geworteld in "real life" en binnen traditionele esthetische concepten - hier is geen plaats voor projecten die commentaar leveren op technologie of het Internet; geen gedurfde experimenten met het medium, alles blijft braaf en oppervlakkig. In Palinode(129) ("Flyvisions Meat Reality Bridge") staan een reeks "fysieke" projecten gerangschikt - onder meer interieurdesign voor netsurfers en informatie over FLEX97, een web art-tentoonstelling die door Pierre de Kerangal, curator van Flyvision, in Monaco georganiseerd werd. Flyvision doet, zoals Artnetweb, inspanningen om een brug te slaan tussen webkunst en "real life" - de Kerangal wil web art promoten door die in een reële omgeving binnen de traditionele kunstcontext een plaats te geven. Over de relevantie van zo'n initiatief wordt met geen woord gerept; nergens wordt de vraag gesteld of webkunst wel degelijk in het galerijcircuit thuis hoort. Benjamin Weil (äda 'web):
|
|
Copyright © 1997
|