Introductie
Inleiding
Hoofdstuk 1
Internet en het World Wide Web
A. Internet
- Geschiedenis
- Karakteristieken
B. World Wide Web
- Geschiedenis
- Karakteristieken
- Componenten
van een webpagina
a. HTML
b. VRML
c. CGI-scripts
d. Java
e. Plug-ins
Hoofdstuk 2
Theoretisch kader
A. Mediatheorie
- Marshall
McLuhan
- Vilém
Flusser
- Friedrich
Kittler
- Mediatheorie:
conclusie
B. Postmodernisme
Inleiding
- Het postmoderne
denken
- Jean Baudrillard
- Paul Virilio
C. Digitale esthetica
Inleiding
- Immaterialiteit:
simulatie
- Machine-esthetica:
proces
- Netwerk-esthetica:
interactie
Hoofdstuk 3
Webprojecten
A. Virtuele galerijen
- äda
'web
- Artnetweb
- Flyvision
- The Thing
B. "Real life" instituten
- Dia Center
for the Arts
- Voyager
Web Projects
- KHM (Kunsthochschule
für Medien Wien)
C. Autonome initiatieven
Inleiding
- Michaël
Samyn
- OTIS/SITO
- David Blair:
Waxweb
- etoy.INTERNET-TANK-NETWORK
- Anti:Rom
- De Digitale
Stad
D. Wedstrijden
- Prix Ars
Electronica
- Digital
Salon
E. Net.art
Inleiding
- Nettime
- Moscow
WWWArt Centre
- jodi -
<we serve no content>
- irational
- Olia Lialina
F. Conclusie
"Geografie"
van instituten
Hoofdstuk 4
Medium, inhoud en thematiek
A. Medium en inhoud
- Traditie
- Interface,
multimedia
- Het netwerk
B. Thematiek
Inleiding
- Interface
en metafoor
- Politiek,
activisme en het Net
- Communicatie
en sociale structuren
C. Conclusie
Positionering
van webkunst
Besluit
Een algemene
conclusie...
Bibliografie
A. Gedrukte bronnen
Gedrukt bronnenmateriaal
B. Online bronnen
- Webprojecten
- Instituten
- Theorie
|
Hoofdstuk 2
Theoretisch kader
B. Postmodernisme
3. Afstand, snelheid, versnelling; Paul
Virilio.
Snelheid is een belangrijk artistiek principe binnen de mediakunst; de
esthetica van de snelheid vinden we in de loop van de 20ste eeuw reeds
terug bij het futurisme en het constructivisme. Het futuristisch manifest
stelt dat de kunst zich dient te inspireren op snelheid en op de verovering
van het onbekende.
The gesture which we would reproduce on canvas shall
no longer be a fixed moment in universal dynamism. It shall simply be
the dynamic sensation itself.
Indeed, all things move, all things run, all things are rapidly changing.
A profile is never motionless before our eyes, but it constantly appears
and disappears. On account of the persistency of an image upon the retina,
moving objects constantly multiply themselves; their form changes like
rapid vibrations, in their mad career. Thus a running horse has not
four legs, but twenty, and their movements are triangular.(68)
De theorieën van de urbanist Paul Virilio, beïnvloed door Baudrillard,
handelen over ruimte, tijd, afstand, snelheid en versnelling en de impact
van deze factoren op informatie, esthetica, politiek en de maatschappij.
Tijdens de jaren '70 en '80 beperkte hij zich tot louter een beschrijving
van de gevolgen van versnelling; in de jaren '90, vooral sinds de opkomst
van het Internet, onderging zijn theorie een radicalisering en ging hij
over tot een meer moreel geladen kritiek.(69)
Net zoals Baudrillard en Kittler schrijft Virilio maatschappelijke veranderingen
toe aan de technologische ontwikkelingen; hieraan koppelt hij eveneens
een vorm van politiek fatalisme. Virilio benadrukt de keerzijde van de
medaille van technologie - de lichtsnelheid die bereikt wordt met de elektronische
netwerken brengt een wereldwijde informatie-catastrofe binnen handbereik.
De werkelijkheid, aldus Virilio, wordt gedupliceerd in een concrete en
een virtuele realiteit. We zijn nu in staat om van op afstand te handelen,
hetgeen een absolute desoriëntering met zich meebrengt, een proces
van delokalisering en een ontworteling van het bestaan, dat nu door onmiddellijke
handelingen gekenmerkt wordt. "Real time" primeert boven ruimte
en afstand, en verdringt het belang van de driedimensionele perspectiefconceptie
uit de Renaissance. We worden geconfronteerd met een verlies aan oriëntatie
ten opzichte van de ander en de wereld. Technologie doet de afstand tussen
de toeschouwer en het geobserveerde teniet, waardoor onze vertrouwde waarnemingspatronen
geen houvast meer bieden - in deze context introduceert Virilio de termen
"Small Optics" en "Big Optics". "Small Optics"
zijn gebaseerd op geometrisch perspectief en impliceren het onderscheid
tussen dichtbij en ver, tussen een object en de horizon. "Big Optics"
is de real-time transmissie van informatie aan lichtsnelheid, over de
elektronische netwerken(70). Afstand maakt objectificatie mogelijk(71).
Dit heeft verregaande gevolgen voor de wereldpolitiek, geostrategie en
voor de democratie, die sterk afhankelijk is van een concrete plaats,
namelijk de stad.(72) Bovendien zorgde de tijdsspanne tussen een gebeurtenis
en de daaropvolgende reactie ervoor dat er nog tijd overbleef voor kritische
reflectie, nodig voor het nemen van de juiste beslissingen, iets wat nu
onmogelijk geworden is in het "real time" politiek bedrijf.
Virilio waarschuwt dat het nieuwe militair-technologische complex niet
noodzakelijk een virtuele democratie zal voortbrengen, en benadrukt de
impact van een nieuwe politieke klasse die de media in zijn machtsstrijd
hanteert, met het verkiezingssucces van Silvio Berlusconi in Italië
als voorbeeld.
In verband met kunst en esthetica leverde Virilio in de jaren '70 en
'80 commentaar op het "openbare beeld", dat een animatiebeeld
is en zijn oorsprong vindt in de fotografie en de film. Virilio spreekt
van een "esthétique de la disparition"(73) die de esthetiek
van het verschijnen(74) verdringt. Esthetica is nu gebouwd op de tijdsduur
van de menselijke waarneming, de tijdsspanne dat een beeld op het netvlies
blijft. Dit resulteert in een instabiliteit die verband houdt met de revolutie
van de snelheid zoals hierboven beschreven. De lichtsnelheid heeft onze
waarneming veranderd - de afstand tussen de toeschouwer en het beeld verdwijnt;
in het geval van de televisie wordt het beeld voor onze ogen gebracht,
een ontwikkeling die een belangrijke invloed uitoefent op ons leven en
op de openbare ruimte.
De kunst, aldus Virilio, heeft het moeilijk in dit opzicht omdat ze zich
nog niet van de oude voorstelling van de openbare ruimte losgemaakt heeft.
Een eigentijdse kunst moet een compensatie voor de snelheid aanbieden
en op een juiste manier met de tijd omgaan.(75)
<< >>
|
- Boccioni, Umberto. "Futurist Painting: Technical
Manifesto." (1910) in Futurist Painting. London (Sackville
Gallery), 1912. Ook in Harrison, Charles en Wood, Paul (ed.). Art
in Theory 1900-1990. An Anthology of Changing Ideas. Oxford/Cambridge:
Blackwell, 1992: 150.
- Zie bijvoorbeeld Oliveira, Carlos. "The Silence
of the Lambs: Paul Virilio in Conversation." CTHEORY. 12
juni 1996. http://www.ctheory.com/ga1.7-silence.html
en Virilio, Paul. La vitesse de la libération. Paris:
Galilée, 1995.
- Virilio, Paul. "Big Optics." In Weibel,
Peter (ed.). On justifying the hypothetical nature of art and
the non-identicality within the object world. Köln, 1992.
Deze stelling wordt ook in andere recente essays door Virilio hernomen.
- Lacan, Jacques. The four fundamental concepts of
psycho-analysis. New York/London: W.W. Norton, 1978: 95.
- Virilio, Paul. "Speed and Information: Cyberspace
Alarm!" CTHEORY. 27 aug. 1995. http://www.ctheory.com/a30-cyberspace_alarm.html
(2 juli 1997).
- Virilio, Paul. Esthétique de la disparition.
Paris: Éditions Balland, 1980.
- Vergelijk met het onderscheid "apparition/appearance"
van Roy Ascott (punt C.3 in dit hoofdstuk).
- Lischka, Gerhard Johann. "Paul Virilio."
in Kunstforum International 108, 1990: 90-91.
|