spinster . writing . web-specific art. het world wide web als artistiek medium |
||
Inleiding Hoofdstuk 1 A. Internet B. World Wide Web
Hoofdstuk 2 A. Mediatheorie B. Postmodernisme C. Digitale esthetica Hoofdstuk 3 A. Virtuele galerijen B. "Real life" instituten C. Autonome initiatieven D. Wedstrijden E. Net.art F. Conclusie Hoofdstuk 4 A. Medium en inhoud B. Thematiek C. Conclusie Besluit Bibliografie A. Gedrukte bronnen B. Online bronnen |
Hoofdstuk 2 B. Postmodernisme 3. Afstand, snelheid, versnelling; Paul Virilio. Snelheid is een belangrijk artistiek principe binnen de mediakunst; de esthetica van de snelheid vinden we in de loop van de 20ste eeuw reeds terug bij het futurisme en het constructivisme. Het futuristisch manifest stelt dat de kunst zich dient te inspireren op snelheid en op de verovering van het onbekende.
De theorieën van de urbanist Paul Virilio, beïnvloed door Baudrillard,
handelen over ruimte, tijd, afstand, snelheid en versnelling en de impact
van deze factoren op informatie, esthetica, politiek en de maatschappij.
Tijdens de jaren '70 en '80 beperkte hij zich tot louter een beschrijving
van de gevolgen van versnelling; in de jaren '90, vooral sinds de opkomst
van het Internet, onderging zijn theorie een radicalisering en ging hij
over tot een meer moreel geladen kritiek.(69) De werkelijkheid, aldus Virilio, wordt gedupliceerd in een concrete en
een virtuele realiteit. We zijn nu in staat om van op afstand te handelen,
hetgeen een absolute desoriëntering met zich meebrengt, een proces
van delokalisering en een ontworteling van het bestaan, dat nu door onmiddellijke
handelingen gekenmerkt wordt. "Real time" primeert boven ruimte
en afstand, en verdringt het belang van de driedimensionele perspectiefconceptie
uit de Renaissance. We worden geconfronteerd met een verlies aan oriëntatie
ten opzichte van de ander en de wereld. Technologie doet de afstand tussen
de toeschouwer en het geobserveerde teniet, waardoor onze vertrouwde waarnemingspatronen
geen houvast meer bieden - in deze context introduceert Virilio de termen
"Small Optics" en "Big Optics". "Small Optics"
zijn gebaseerd op geometrisch perspectief en impliceren het onderscheid
tussen dichtbij en ver, tussen een object en de horizon. "Big Optics"
is de real-time transmissie van informatie aan lichtsnelheid, over de
elektronische netwerken(70). Afstand maakt objectificatie mogelijk(71). In verband met kunst en esthetica leverde Virilio in de jaren '70 en '80 commentaar op het "openbare beeld", dat een animatiebeeld is en zijn oorsprong vindt in de fotografie en de film. Virilio spreekt van een "esthétique de la disparition"(73) die de esthetiek van het verschijnen(74) verdringt. Esthetica is nu gebouwd op de tijdsduur van de menselijke waarneming, de tijdsspanne dat een beeld op het netvlies blijft. Dit resulteert in een instabiliteit die verband houdt met de revolutie van de snelheid zoals hierboven beschreven. De lichtsnelheid heeft onze waarneming veranderd - de afstand tussen de toeschouwer en het beeld verdwijnt; in het geval van de televisie wordt het beeld voor onze ogen gebracht, een ontwikkeling die een belangrijke invloed uitoefent op ons leven en op de openbare ruimte. De kunst, aldus Virilio, heeft het moeilijk in dit opzicht omdat ze zich nog niet van de oude voorstelling van de openbare ruimte losgemaakt heeft. Een eigentijdse kunst moet een compensatie voor de snelheid aanbieden en op een juiste manier met de tijd omgaan.(75) |
|
Copyright © 1997
|