spinster . writing . web-specific art. het world wide web als artistiek medium |
||
Inleiding Hoofdstuk 1 A. Internet B. World Wide Web
Hoofdstuk 2 A. Mediatheorie B. Postmodernisme C. Digitale esthetica Hoofdstuk 3 A. Virtuele galerijen B. "Real life" instituten C. Autonome initiatieven D. Wedstrijden E. Net.art F. Conclusie Hoofdstuk 4 A. Medium en inhoud B. Thematiek C. Conclusie Besluit Bibliografie A. Gedrukte bronnen B. Online bronnen |
Hoofdstuk 4 C. Conclusie Positionering van webkunst Hoe ver gaat webkunst in de confrontatie met het eigen medium, en welke positie neemt deze vorm van kunst in ten opzichte van digitale kunst enerzijds en traditionele hedendaagse kunst anderzijds? De confrontatie met het Internet zelf gaat bij een aantal projecten, en dan vooral bij net.art, heel ver, zowel wat de artistieke benadering van het medium betreft als op het vlak van de thematiek. De meeste webkunst die hier besproken werd (met uitzondering van een aantal door Ars Electronica bekroonde projecten) distantieert zich grotendeels van het discours rond digitale kunst; behalve het overnemen van een aantal machinale aspecten (het probleem van de interface, hoofdstuk 2, C.2c) concentreren de kunstenaars zich vooral op het netwerk zelf, niet zozeer op digitaliteit, virtualiteit of immaterialiteit (hoofdstuk 2, C.1). Webkunst gaat vooral over communicatie en interactie. In die zin kunnen we echt van mediakunst spreken; de interessantste projecten confronteren de specifieke, eigen karakteristieken van het medium. Het is een vorm van artistieke expressie die een heel eigen plaats binnen de kunstwereld inneemt. Dit neemt niet weg dat termen zoals "mediakunst" en "webkunst" met grote omzichtigheid moeten gehanteerd worden - de projecten zijn heel verscheiden van aard, en door een dergelijke terminologie te hanteren, is de verleiding groot om heel uiteenlopende vormen van kunst over dezelfde kam te scheren - een onterechte simplificatie van een complex fenomeen. |
|
Copyright © 1997
|