spinster home spinster . writing . web-specific art. het world wide web als artistiek medium

Introductie


Inleiding


Hoofdstuk 1
Internet en het World Wide Web

A. Internet

  1. Geschiedenis
  2. Karakteristieken

B. World Wide Web

  1. Geschiedenis
  2. Karakteristieken
  3. Componenten van een webpagina
    a. HTML
    b. VRML
    c. CGI-scripts
    d. Java
    e. Plug-ins

Hoofdstuk 2
Theoretisch kader

A. Mediatheorie

  1. Marshall McLuhan
  2. Vilém Flusser
  3. Friedrich Kittler
  4. Mediatheorie: conclusie

B. Postmodernisme

Inleiding

  1. Het postmoderne denken
  2. Jean Baudrillard
  3. Paul Virilio

C. Digitale esthetica

Inleiding

  1. Immaterialiteit: simulatie
  2. Machine-esthetica: proces
  3. Netwerk-esthetica: interactie

Hoofdstuk 3
Webprojecten

A. Virtuele galerijen

  1. äda 'web
  2. Artnetweb
  3. Flyvision
  4. The Thing

B. "Real life" instituten

  1. Dia Center for the Arts
  2. Voyager Web Projects
  3. KHM (Kunsthochschule für Medien Wien)

C. Autonome initiatieven

Inleiding

  1. Michaël Samyn
  2. OTIS/SITO
  3. David Blair: Waxweb
  4. etoy.INTERNET-TANK-NETWORK
  5. Anti:Rom
  6. De Digitale Stad

D. Wedstrijden

  1. Prix Ars Electronica
  2. Digital Salon

E. Net.art

Inleiding

  1. Nettime
  2. Moscow WWWArt Centre
  3. jodi - <we serve no content>
  4. irational
  5. Olia Lialina

F. Conclusie

"Geografie" van instituten


Hoofdstuk 4
Medium, inhoud en thematiek

A. Medium en inhoud

  1. Traditie
  2. Interface, multimedia
  3. Het netwerk

B. Thematiek

Inleiding

  1. Interface en metafoor
  2. Politiek, activisme en het Net
  3. Communicatie en sociale structuren

C. Conclusie

Positionering van webkunst


Besluit

Een algemene conclusie...


Bibliografie

A. Gedrukte bronnen

Gedrukt bronnenmateriaal

B. Online bronnen

  1. Webprojecten
  2. Instituten
  3. Theorie

Hoofdstuk 3
Webprojecten

C. Autonome initiatieven

Inleiding

Het democratische karakter van het World Wide Web maakt het voor individuele artistieken mogelijk om, zonder steun of schijfruimte te gebruiken van één of andere organisatie, een eigen project op te bouwen. Het enige wat je als individu nodig hebt om op het Web te publiceren, is een Internetaansluiting bij een provider die je voldoende schijfruimte biedt voor een persoonlijke homepage. Wie verder wil gaan, kan voor een redelijke prijs een eigen server installeren. Het probleem bij een dergelijke werkwijze is het feit dat de kunstenaar in dit geval verplicht is zelf in te staan voor de promotie van zijn werk. Dit kan op verschillende manieren gebeuren: door zich in te schrijven in een database en door nieuwe initiatieven bekend te maken in nieuwsgroepen en via mailing lists zoals Rhizome of Nettime. Indien een beloftevol project "ontdekt" wordt door een bekende organisatie zoals äda 'web, dan kan het in de eigen "hotlist" opgenomen worden zodat het kans maakt op meer bezoekers. Verder bestaan er onafhankelijke sites en instellingen zoals het Nederlandse why not sneeze?(162), The Fridge(163) en het Duitse Kultur Online(164), die dergelijke interessante initiatieven trachten op te sporen. Ook zines zoals t0 Public Netbase(165) en Telepolis(166) spelen een belangrijke rol bij het opzoeken en bespreken van nieuwe kunstprojecten. Tenslotte kunnen kunstenaars heel wat bekendheid verwerven door hun deelname aan wedstrijden zoals Ars Electronica.

<< >>

 

  1. why not sneeze? 1997. http://www.ccc.nl/~sneeze/
  2. The Fridge. 1997. http://www2.netcast.nl/fridge/
  3. Kultur Online. 1997. http://kultur-online.com/
  4. t0 Public Netbase. 1997. http://www.t0.or.at/
  5. Telepolis. 1997. http://www.heise.de/tp/

 

Copyright © 1997
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons License.
Deze scriptie is in augustus 1997 afgewerkt en sindsdien niet meer aangepast.
Laatste update van deze pagina: 27.01.2005