spinster . writing . web-specific art. het world wide web als artistiek medium |
||
Inleiding Hoofdstuk 1 A. Internet B. World Wide Web
Hoofdstuk 2 A. Mediatheorie B. Postmodernisme C. Digitale esthetica Hoofdstuk 3 A. Virtuele galerijen B. "Real life" instituten C. Autonome initiatieven D. Wedstrijden E. Net.art F. Conclusie Hoofdstuk 4 A. Medium en inhoud B. Thematiek C. Conclusie Besluit Bibliografie A. Gedrukte bronnen B. Online bronnen |
Hoofdstuk 3 C. Autonome initiatieven Inleiding Het democratische karakter van het World Wide Web maakt het voor individuele artistieken mogelijk om, zonder steun of schijfruimte te gebruiken van één of andere organisatie, een eigen project op te bouwen. Het enige wat je als individu nodig hebt om op het Web te publiceren, is een Internetaansluiting bij een provider die je voldoende schijfruimte biedt voor een persoonlijke homepage. Wie verder wil gaan, kan voor een redelijke prijs een eigen server installeren. Het probleem bij een dergelijke werkwijze is het feit dat de kunstenaar in dit geval verplicht is zelf in te staan voor de promotie van zijn werk. Dit kan op verschillende manieren gebeuren: door zich in te schrijven in een database en door nieuwe initiatieven bekend te maken in nieuwsgroepen en via mailing lists zoals Rhizome of Nettime. Indien een beloftevol project "ontdekt" wordt door een bekende organisatie zoals äda 'web, dan kan het in de eigen "hotlist" opgenomen worden zodat het kans maakt op meer bezoekers. Verder bestaan er onafhankelijke sites en instellingen zoals het Nederlandse why not sneeze?(162), The Fridge(163) en het Duitse Kultur Online(164), die dergelijke interessante initiatieven trachten op te sporen. Ook zines zoals t0 Public Netbase(165) en Telepolis(166) spelen een belangrijke rol bij het opzoeken en bespreken van nieuwe kunstprojecten. Tenslotte kunnen kunstenaars heel wat bekendheid verwerven door hun deelname aan wedstrijden zoals Ars Electronica. |
|
Copyright © 1997
|