Introductie
Inleiding
Hoofdstuk 1
Internet en het World Wide Web
A. Internet
- Geschiedenis
- Karakteristieken
B. World Wide Web
- Geschiedenis
- Karakteristieken
- Componenten
van een webpagina
a. HTML
b. VRML
c. CGI-scripts
d. Java
e. Plug-ins
Hoofdstuk 2
Theoretisch kader
A. Mediatheorie
- Marshall
McLuhan
- Vilém
Flusser
- Friedrich
Kittler
- Mediatheorie:
conclusie
B. Postmodernisme
Inleiding
- Het postmoderne
denken
- Jean Baudrillard
- Paul Virilio
C. Digitale esthetica
Inleiding
- Immaterialiteit:
simulatie
- Machine-esthetica:
proces
- Netwerk-esthetica:
interactie
Hoofdstuk 3
Webprojecten
A. Virtuele galerijen
- äda
'web
- Artnetweb
- Flyvision
- The Thing
B. "Real life" instituten
- Dia Center
for the Arts
- Voyager
Web Projects
- KHM (Kunsthochschule
für Medien Wien)
C. Autonome initiatieven
Inleiding
- Michaël
Samyn
- OTIS/SITO
- David Blair:
Waxweb
- etoy.INTERNET-TANK-NETWORK
- Anti:Rom
- De Digitale
Stad
D. Wedstrijden
- Prix Ars
Electronica
- Digital
Salon
E. Net.art
Inleiding
- Nettime
- Moscow
WWWArt Centre
- jodi -
<we serve no content>
- irational
- Olia Lialina
F. Conclusie
"Geografie"
van instituten
Hoofdstuk 4
Medium, inhoud en thematiek
A. Medium en inhoud
- Traditie
- Interface,
multimedia
- Het netwerk
B. Thematiek
Inleiding
- Interface
en metafoor
- Politiek,
activisme en het Net
- Communicatie
en sociale structuren
C. Conclusie
Positionering
van webkunst
Besluit
Een algemene
conclusie...
Bibliografie
A. Gedrukte bronnen
Gedrukt bronnenmateriaal
B. Online bronnen
- Webprojecten
- Instituten
- Theorie
|
Hoofdstuk 3
Webprojecten
E. Net.art
3. jodi - <we serve no content>
>Is jodi.org a collaboration, or the work of one artist?
2 artists Dirk Paesmans & Joan Heemskerk
one is Belgian one is Dutch who at the moment Live in Barcelona ***
>If you had to describe jodi.org in one sentence...
!!!!!!!!!!F14|#6#4#K$O8=:_!"El5~!"I\Cf!"A%66!"Bg5\!"IM>>#U#P$K$F%5!<%S%9CW$7$F $B!!!!!!!!!!$*$j$^$9$,!"6aF|Cf$K2#IM!"@n:j!"F`NI!"@gBf$b3+@_M=Dj$G$9!# (J
>What is the background of the creator(s) of Jodi.org? rec.arts
>Do you see electronic media as obscuring communication? jodi yes/no ill.communication is ok ,makes good noise ^$%&$%^$%^$^&*&$%$&^(&$^(247)
www.jodi.org(248) behoort tot het meest experimentele en bizarre wat
op het Web te vinden is. Tot februari 1997 was jodi een op zich staand
initiatief dat met geen enkele organisatie banden had, maar sinds maart
'97 werd jodi.org - terecht - als gast bij äda 'web opgenomen. Het
project behoort ook tot de Web-tentoonstelling van Documenta X(249).
De begrenzingen van de site zijn niet echt duidelijk - de pagina's zijn
over verschillende servers verspreid(250) en omvatten een heel aantal
moeilijk af te bakenen projecten.
De site is een flamboyant geheel, een spel met frames, gelaagde afbeeldingen
en contrasterende kleuren. Als er al tekst opgenomen werd, dan is die
volslagen betekenisloos - fragmenten uit computerprogramma's, groene of
gele letters op een zwarte achtergrond.
Eén onderdeel draagt de titel 'Good Times'(251) en verwijst naar
het onbestaande 'Good Times"-virus dat bij alle e-mailgebruikers
bekend is. Regelmatig doet een paniekgolf de ronde; via e-mail wordt een
waarschuwing rondgestuurd dat een virus met de naam "Good Times"
circuleert; dit virus zou verspreid worden via elektronische post en een
ware catastrofe veroorzaken. Dit verhaal blijkt echter onwaar te zijn;
het gaat hier om een echte Internet-"stadslegende" waar iedere
gebruiker wel eens het slachtoffer van wordt. Eigenlijk is de paniekboodschap
zélf het virus, rekening houdende met het tijdverlies dat ermee
gepaard gaat.
Dit verhaal spreekt sterk tot de verbeelding en zegt eigenlijk veel over
de ongrijpbaarheid van communicatie via het Internet - de irrationele
manier waarop verhalen een eigen leven kunnen gaan leiden, ook al is het
netwerk op een rationele manier georganiseerd. Rond de idee van het ongrijpbare,
onbestemde, irrationele is de hele jodi-site opgebouwd; de afbeeldingen
hebben een archetypisch karakter: gestileerde vuurtorens, pijlen, Mac-iconen,
en zijn op een chaotische manier gerangschikt. Verspreid over de pagina's
liggen links verborgen, die de argeloze bezoeker doen verdwalen in een
web van hersenspinsels, zoals het onderdeel hqx(252), bestaande uit uitvergrote
afbeeldingen waarover getallen verspreid liggen. 9(253) toont Mac-achtergronden,
schermafdrukken van interfaces van programma's, waarop zich een lang keuzemenu
bevindt met namen van lettertypes en vaak voorkomende commando's. Het
gedeelte met de naam beta(254) bevat individuele projecten van Joan Heemskerk
en Dirk Paesmans. Joan was eerder bezig met fotografie; haar eigen project
bij jodi bestaat uit foto's van duiven waarover keuzerondjes als kogelgaten
verspreid staan(255).
Dirk Paesmans omschrijft jodi als een gecondenseerde vorm van het Net.
We use certain elements, like a virus, whether a
virus is present, or whether things go wrong with somebody's 'cache',
somebody's personal computer. A lot of these elements are collages of
things that are found on the net. The natural environment of us, of
Jodi, is the net and you can find a certain condensed form of the net
in Jodi. (...) There are also projects in it, that are not so much downloaded
from the net as gifs or jpegs, but certain techniques are used that
are the order for the day on the net, that are 'hot' so to say. These
are technical matters, like how for instance instead of using words
as links, like in hypertext, you can use certain kinds of buttons. We
have a big problem with hypertext. To us hypertext is of no use at all.
There are hardly any words in our website, except for the hotlist. Its
a battle really. As hypertext is useless to us, we have to find other
ways to make people navigate, or have the navigation happen as if by
itself. Solutions for this can be things that are new in a Netscape
version, or buttons that by clicking there you DO make a link. So you
don't have to invent a letter A, B, C or whatever, but you simply use
what's in the computer or Netscape or so.(256)
Het werk van Paesmans en Heemskerk vormt een buitenbeentje bij net.art
- hun werk is sterk formalistisch en weert op het eerste gezicht elke
politieke stellingname, maar hun bookmarks-pagina toont duidelijk hun
interesse voor Nettime-thema's en subversieve activiteiten. Zelfs in hun
werk sijpelt een stuk ideologie door. Dirk Paesmans:
The carrier, the Netscape carrier has of course
never been used before. It is starting to be used now. The technique
to create confusion and to mix things up has been used often before,
but with this specific medium we made an early start. A reason for this
is that we left the Netherlands on our own for San Jose, California.
Silicon Valley. We went there to see how all this Apple stuff and all
software and applications, Photoshop, Macromind, Netscape 'lives' there.
What kind of people make this. This is very interesting to us. In some
way we feel very involved, it is a bit of a personal matter to turn
Netscape inside out for instance. I have a picture in my mind of the
people that make it. And not just how they make it, but also of how
they view it themselves within the States and Canada. How they see their
Internet. 'Their' Internet, you can say that for sure.(257)
<< >>
|
- Napier, Mark. "short e-interview." in jodi
[jodi@jodi.org]. "%20Re:%20info%20query." 8 april 1997. E-mail
aan Sandra Fauconnier [sandra.fauconnier@rug.ac.be]. Zie bijlage 4.
- Jodi. 1997. http://www.jodi.org/.
Zie afbeeldingen 27a-d.
- Documenta X. 1997. http://www.documenta.de/
- Jodi is onder meer gehuisvest bij http://www.jodi.org/
(hun eigen server), bij het CERN-project van Heath Bunting (http://www.irational.org/cern/jodi/),
äda'web (http://adaweb.com/jodi/),
Documenta X (http://www.documenta.de/jodi/)
en Moobird (http://www.moobird.com/jodi/);
de laatste site bevat geluidsfragmenten, stukken programmeercode, op
mechanische wijze voorgelezen, die beluisterd kunnen worden door middel
van de Talker-plug-in.
"%20GoodTimes." Jodi. 1996. http://www.jodi.org/goodtimes/index.html
- "%20Stop." Jodi. 1997. http://www.jodi.org/100/hqx/i700.html
- "%20Monaco." Jodi. 1997. http://www.jodi.org/100/9/hui100.html
- "%20Window." Jodi. 1997. http://www.jodi.org/beta/
- Dit project diende als inspiratiebron voor Alexei
Shulgins Form Art-project: Shulgin, Alexei. FORM. 1997. http://www.c3.hu/hyper3/form/
- Bosma, Josephine [jesis@xs4all.nl]. "interview
with jodi." 16 maart 1997. Nettime. http://www.factory.org/nettime/
- Ibidem.
- ?
|